Vino, Vulkaan en Veerpont - Reisverslag uit Chaitén, Chili van Angela en Dick van Dril - WaarBenJij.nu Vino, Vulkaan en Veerpont - Reisverslag uit Chaitén, Chili van Angela en Dick van Dril - WaarBenJij.nu

Vino, Vulkaan en Veerpont

Door: Dick en Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela en Dick

12 November 2015 | Chili, Chaitén

In onze eerste blog vertelden we over onze belevenissen in Santiago en de aanschaf van onze auto. Na de aankoop van de auto was het tijd voor het onderdeel waar Dick zich het meest op verheugde: de aanschaf van gadgets! De belangrijkste daarvan waren een daktent en bijbehorende dakdragers. We slapen dus op het dak van onze auto, in een tent die we uit kunnen klappen. En weer in kunnen klappen, dat ook. Scheelt enorm qua airodynamica en verkeersboetes. Daarnaast kopen we nog 100 andere dingen. Al onze aankopen hebben een aantal eigenschappen gemeen:
- Het type dat wij zoeken, is hier niet te koop;
- Het is wel verkrijgbaar in een ander winkel aan de andere kant van de stad;
- we waren net aan de andere kant van de stad;
- de stekker of kabel die ervoor nodig is, heeft Dick thuis ook.

Met alle mogelijke gear (waaronder ook een knisperend nieuw paspoort voor Angela) zijn we nu op kampeertocht! We zijn gestart in nationaal park La Campagna om te hiken, daarna door naar Santa Cruz in de wijnvalei. We hebben daar een paar wijnboeren bezocht om wijn te proeven. De over-all conclusie is: smaakt prima!! Met een achterbak vol wijn zijn we doorgereden richting Villaricca. Dit is een nationaal park in het merengebied. Een prachtig gebied met meren, vulkanen en bossen. Hier hebben we een vulkaan beklommen. Een vrij serieuze expeditie onder begeleiding van een gids omdat er veel sneeuw ligt op de vulkaan en het boven ongeveer -20 graden is. Wel een beetje frisjes, zouden sommigen zeggen. Om hiervan bij te komen zijn we daarna in de natuurlijke bronnen onze spieren gaan losweken. Het kamperen zelf bevalt prima. Het kampeerseizoen is nog niet echt begonnen, waardoor we regelmatig de camping voor onszelf hebben met 10 douches. Allemaal koud, dat wel. Het leven in Chili is niet goedkoop, dus we koken veel zelf. Het zal Dicks vriendjes niet verbazen dat oud-hollandse specialiteiten zoals pannekoeken al op het menu hebben gestaan.

We zijn een paar dagen in Puerto Montt geweest om wat laatste auto-zaken te regelen, zoals een Chileense APK-keuring. Een heel evenement met balies, papier en monteurs. Maar onze bolide komt feiloos door de keuring. Als beloning ontvangen we nog meer papier. In Puerto Monnt is verder weinig te doen, behalve het spotten van verstopte oude Nazis en küchen eten. Duitse invloeden zijn hier nog duidelijk aanwezig (inclusief Duitstalige mensen, heaven voor Angela, die haar Duitse conversaties met collega Renate erg mist). Vanaf hier gaan we doorgegaan naar het eiland Chiloë. Een heel mooi eiland met veel mooie natuur. We hebben een hike van twee dagen gemaakt, met kamperen onderweg. Veel mooie dingen gezien, afgelegen vissersdorpjes, grotten en dode zeehonden zonder ogen. Dat soort dingen. En zelfs Angela moet toegeven dat er af en toe mooie vogels zijn. Op veilige afstand. Twee dagen weg betekent dus tent op de rug (niet de daktent maar een draagbaar exemplaar van 1 kilo) en kampvuurtjes stoken met een firestick. Nu zijn we het echte diepe zuiden aan het verkennen. We gaan de Caratera Austral afrijden. Dit is de enige  highway naar het zuiden, asfalt is daarbij een zeldzaamheid en op de stukken waar wel asfalt is een weerzien met de potholes waar we in Zuid-Afrika zo'n plezier mee hebben gehad. Inmiddels is onze auto voorzien van nieuwe banden, zodat we elk soort wegdek (of het gebrek daaraan) aankunnen. Op stukken waar geen weg is, nemen we de veerpont die uitsluitend bevolkt is met vrachtwagenchauffeurs en andere reizigers en waar de dolfijen naast de boot meezwemmen. Niet slecht.

De komende tijd staat op de planning om richting het zuidelijkste deel af te reizen, om onder andere Torres del Paine te gaan zien. Daarna zullen we richting Argentinië gaan.

Het is hier mooi en het gaat goed, zijn benieuwd hoe het met jullie is!

• 12 November 2015 - 19:25

Marielouise:

Prachtige avonturen en stik jaloers! We blijven jullie volgen xx

• 12 November 2015 - 19:52

Babs:

Top !! Alweer heel wat gezien en beleefd dus....genieten maar xx

• 13 November 2015 - 12:52

Jacqueline :

Wauw, jullie zijn al echte scouts! Tentje mee, vuur maken. Gaaf! Irene en ik hadden hier expeditie 'verhuis 2 curvers in de regen', dat was ook leuk. Geneet van de wijn en al het moois dat jullie nu al hebben gezien en nog gaan zien! Veel liefs

• 14 November 2015 - 14:01

William:

Gave foto's. Ook een mooi trapje bij de tent

• 15 November 2015 - 10:21

Marianne Haas:

Jullie zitten echt aan de andere kant van de wereld, daar lopen en rijden ze dus op de kop? ;)

• 19 November 2015 - 13:13

Els:

Super toll, du alte nazi jäger, vielen dank für die lustige Geschichten.
    Viel spass, ciao ciao!

• 25 November 2015 - 22:48

Monique Hulsebosch:

Ja tegen zulke verhalen kan ik niet op natuurlijk.
    Hier erg Hollands : veel regen en vallend blad
    Heb wel een korte vakantie gedaan op Malta waar het gelukkig 22 tot 25 graden was.
    Fantastische natuur en zo'n vulkaan hiken TOP.
    Ambtelijke avonturen in overvloed dus dan zijn de ambtenaren in Nederland zo slecht nog niet

• 26 November 2015 - 12:07

Liz :

kan alleen maar herhalen wat hierboven al gezegd is : stikjaloers.